Wellbeing-muffins

Ibland kan det plötsligt dyka upp en recept-idé i mitt huvud. Plötsligt kan jag komma på att oj vad gott det skulle vara att kombinera det med det, eller testa att häll i det i det och så vidare. När jag väl får en sådan idé så har jag svårt för att bärga mig, jag vill helst testa direkt. Precis detta hände igår. Jag kom på att jag skulle testa att baka muffins med pofiber och jag hade redan från början klart för mig exakt vad jag skulle ha i. Redan när muffinsen stod i ugnen och jag kände att det faktiskt luktade muffins - riktiga MUFFINS, så insåg jag att detta nog var något bra...

Så här kommer muffinsen som fick döpas efter min egen blogg.

WELLBEING-MUFFINS
(Ca. 10-12 muffins)

5 Ägg
50 gram Smör
1,5 dl Pofiber
2 tsk Bakpulver
0,5 dl Vatten
Ca. 1 tsk Äkta Vaniljpulver
Ca. 20 stycken små jordgubbar eller hallon

Sätt ugnen på 200 grader.
Vispa äggen ordentligt tillsammans med vaniljpulvert (Jag vispar cirka 3-4 minuter med elvisp). Smält smöret, häll sedan i det i äggen. Häll även i pofiber, vatten och bakpulver. Vispa ut till en jämn men fluffig smet. Låt stå och svälla cirka 5-15 minuter.

Placera ut muffinsformar på en plåt, och lägg ett bär i varje form. Fyll sedan muffinsformarna med smeten och avsluta med att lägga i ett bär till i varje form. Sätt in i ugnen och låt gräddas i cirka 8-12 minuter.


Jag ville egentligen ha hallon i mina muffins, men eftersom att jag fick slänga mina hallon pågrund av att de hade återkallats av ICA pga risk för magsjukespridande bakterier, så fanns det inga hallon kvar i frysen. Därför fick det bli jordgubbar istället. Angående mängden på vaniljpulver, så tog jag en knapp tesked, men jag har en känsla av att muffinsen kanske hade blivit ännu godare med ytterligare lite vanilj. Jag kommer nog testa mig fram och mixtra en del med detta recept i framtiden. T.ex. kan man experimentera genom att byta ut bären mot t.ex. choklad, nötter, äpple/kanel, citron med mera. Tipsa gärna om ni testar något av förslagen eller något helt annat!



BETYG: 6/7
Tro det eller ej, men de smakar faktiskt riktiga muffins!
Självklart är de inte lika söta, men det är ändå samma sorts smak och de blev väldigt goda.
Jag misstänker dessutom att det blir ännu godare med hallon istället för jordgubbar.
Jag känner mig nästan lite stolt över detta recept, höhö.
Så alla LCHF:are, vill ni också kunna ta en muffins till kaffet när familjen eller kollegorna mumsar i sig?
Ta en Wellbeing-muffins och njut!


Kommentarer
Postat av: Birgitta Höglund's Mat

De ser riktigt goda ut dina Wellbeing-muffins. Tack för kommentaren också :)

2010-03-20 @ 17:18:32
URL: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com
Postat av: lovisa

haha vad söt du är som fixar egna muffins! måste faktiskt testa dom där, ser rijktigt goda ut!:)

2010-03-23 @ 20:37:52
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/
Postat av: Sara

Ser mycket spännande ut, ska definitivt prova, har själv precis börjat med LCHF så kul att hitta lite inspiration här! :)

2010-05-26 @ 23:44:06
URL: http://countdown.bloggsida.se
Postat av: Vivelaviedeboheme

Hittade hit av en slump, va kul med ett snabbt och enkelt muffinrecept! Måste provas =)

2010-10-02 @ 14:26:23
URL: http://vivelaviedeboheme.blogspot.com
Postat av: Anonym

Har dina muffins i ugnen:)! Har tidigare försökt baka med PO-fiber men det blir lite "grynigt" tycker jag...men vi gör ett nytt försök!



Hälsningar Kirsi

2010-11-25 @ 10:55:26
Postat av: Kirsi Eriksson

De blev goda!

2010-11-30 @ 19:56:25
Postat av: Therese

Jag lyckades inte få dem goda :( Vet inte om det var jag som gjorde nått fel eller om vi inte har samma smak! Fick inte smeten till att bli fluffig. Hur länge vispar du ihop smeten? Med elvisp eller egen kraft? Gillar din blogg iaf o kommer säkert prova andra recept av dig! :)



Mvh Therese

2011-08-09 @ 16:39:21
URL: http://http://metrobloggen.se/tigerterre/
Postat av: Angelica

Jag tycker att du har en riktigt nice sida! Har du ork så slå även ett öga på min :D.

2012-03-19 @ 00:40:56
URL: http://hemförsäkringidag.se
Postat av: Simone - Tårtparadiset

Åh en som mig! Precis så går det till när jag skapar recept, och i 99 fall av 100 lyckas jag precis som jag tänkt! :D Nu när jag börjat äta LCHF är jag itne riktigt lika säker då jag inte känner igen ingridienserna, men än dock kommer idéerna :D

2012-10-13 @ 22:18:15
URL: http://tartparadiset.se

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback