Blomkålsbiffar

BLOMKÅLSBIFFAR
(4 portioner)

Ett litet-mellanstort Blomkålshuvud
1 Ägg
Ca. 1 msk Fiberhusk
½-1 lök
Soja
Salt
Vitpeppar

Dela vitkålen i mindre buketter, koka den i lättsaltat vatten till den är mjuk (inte för mjuk).
Tag av kastrullen från plattan, mixa blomkålen med t.ex. en stavmixer till den blir en relativt slät röra.
Hacka löken i bitar, fräs den på medelhög värme i smör och lite soja, salt och peppar. Se till att den får bli riktigt mjuk.
Rör ner ner ägg, fiberhusk och lök i blomkålen. Låt sedan stå i cirka 10 minuter så att fiberhusken får svälla lite. Smaka av med salt och vitpeppar. Forma sedan till biffar och stek dessa på medelhög värme. De behöver cirka 10 minuters stektid på varje sida.

Enligt min smak så blev dessa biffar ganska så intetsägande. De var inte äckliga på något sätt, men de smakade heller inte så mycket. Jag tror dock att de kan bli godare om man smaksätter dom. Förslagsvis med t.ex. ost eller persilja. Så prova gärna det! (Och berätta gärna hur det blev i så fall)


BETYG: 4/7

Kommentarer
Postat av: Cherie Mårtensson - En blogg om mitt liv

Svar: Okej men det låter superbra ju :) Nu blir man ju lite extra taggad att börja träna igen :)

2010-05-16 @ 14:54:15
URL: http://cheriemartensson.webblogg.se/
Postat av: Ida

sv: Tack så mycket!

2010-05-16 @ 15:39:19
URL: http://sockerfina.blogg.se/
Postat av: fine

Blomkålsmos, det gillat jag, men biffar? hmm... tveksamt!



Idag tänkte jag faktiskt på dig och fick sådan träningsinspo. det vi har pratat om, att inte vara rädd för att ta slut, svettas, ha ont i musklerna blev tydligt idag på spinningen, och sedan följde jag med min sambo och gymade direkt när jag kom hem. ROAR!



Jag längtar fortfarande till det passet jag svimmar av. Jag har haft blodsmak, har fått greppa tag i cykelstyret för att inte svimma, men inte gjort det på riktigt. Jag vill pressa mig till den grad nån gång. Okej.... inte svimma, men NÄSTAN! ;)



Åh va var det för utmaning? Man kanske kan göra den i efterhand?

Jag ska definitivt samköra juniutmaningen med dig, om jag kommer på någon. jag gillar att ha något i vardagen som ska göras, på gymet blir det mer långsiktiga mål.



Jag skrev om Bikramyoga idag så att du skulle kunna bilda dig en uppfattning. Min mamma som bor utanför HBG åkte på en bikramyoga helg i Malmö i höstas, och hon gillade det! Så nu är jag också sugen...



jag jobbar med jävlar anamma, som jag skrev om innan - och positiva affirmationer. Jag ska fira min 25 årsdag i New York och ser mig själv på gatorna på Manhattan, fräsch och smalare :D

2010-05-16 @ 15:49:54
URL: http://fine.webblogg.se/
Postat av: Em

Just det, vilken bra idé! Själv gillar jag muskotnöt i både stuvad blomkål, blomkålsmos och blomkålssoppa, så jag testar nog det. Annars kan man väl ha buljong i också? Och byta ut löken mot gräslök eller purjolök om man vill. Vad roligt, nu fick jag många nya idéer.

Sv: LCHF-brödet passar mig väldigt bra, jag gillar lite grövre bröd. Men precis som du skrev, så drar även jag ner på kokos och har istället mer i av det andra + att jag har använt liiite pumpa-frön i.

2010-05-16 @ 15:53:02
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Lena

Sv;Jag bakade LCHF pizzabottnar,hittade receptet på Airams blogg, och de använde jag till Tacobröd.Men jag skall prova dina äggwraps till nästa gång,de blir nog ännu bättre=)

2010-05-16 @ 16:05:01
URL: http://ellisol.blogspot.com/
Postat av: Lina

Hej.

Tänkte bara berätta att jag testade ditt recept på våfflor idag och det var en riktig hit, supergott!! Ska testa dina muffins också och hoppas att dom är lika goda =)

2010-05-16 @ 18:01:33
URL: http://mybutterfly.blogg.se/
Postat av: Helena

Hej! Jag vill tacka för en bra blogg. Jag har gjort blomkålsmoset och det blev en favorit här hemma. Även din krämiga laxlåda, super god. Jag tycker du är jätte duktig och inspirerande och kommer prova fler av dina recept. TACK! OCH LYCKA TILL!

2010-05-17 @ 08:56:24

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback