Pajdeg

Här kommer ett sådant grundrecept som är bra att ha med sig när man vill experimenter och testa sig fram till nya rätter, men ändå vill ha någon bra grund att använda sig.
Receptet fann jag hos "Tyckaomlchf" och det jag pratar om är...

PAJDEG
(För ca. 4 portioner, men beroende av vad det används till)

100 gram Smör
2 dl Pofiber
1 dl Mandelmjöl
½ tsk Bakpulver
En nypa salt

Sätt ugnen på 150 grader.
Om du inte har färdigt mandelmjöl, så börjar du med att mixa (skalade) mandlar till mjöl.
Smält smöret.
Rör sedan ihopa alla ingredienserna i en skål. Konsistensen blir snarare smulig än degaktig. Dock går det få den sammanhängande genom att pressa ihopa det med t.ex. händerna eller en sked.

Om du skall använda degen som ett skal i botten, så pressar du ut pajdegen i en ungssäker pajform. Förgrädda den sedan i cirka 10 minuter i ugn, 150 grader. Tag sedan ut pajdegen och fyll den med önskad fyllning, för att sedan grädda ytterligare cirka 20 minuter i 225 grader. (Längd och gradantal kan variera lite beroende på fyllning).

Pajdegen fungerar enligt min smak utmärkt både till matigare pajer samt till efterrättspajer.
Jag har testat att använda denna pajdeg som botten till Tacopaj - Det blev enormt gott!
Jag har även testat att göra jordgubbs/hallonpaj, då smulade jag degen över bären, på toppen. - Det blev inte lika lyckat, pajdegen blev torr och smaklös. Jag vet inte om det beror på att jag satte in den i för höga grader (200-225 grader) och hade den för högt upp i ugnen så att den blev bränd på toppen, eller om det helt enkelt inte fungerar lika bra att lägga denna pajdeg på toppen. Jag skall göra ett nytt försök att göra bärpaj med denna pagdeg, men då lägga den i botten precis som med tacopajen. För i botten gör sig denna pajdeg i alla fall gudomligt bra - det är en sak som är säker!


BETYG: 6/7
(Betyg baserat på resultatet då jag använde den till Tacopajen!)


Kommentarer
Postat av: Sofia

SV:

Då får jag nog helt enkelt handla kesella någon annanstans ;D Trodde bara den var slut ;D Jag är 19 år :) Fyller 20 i höst faktiskt. Själv då? :)

2010-05-11 @ 12:57:25
URL: http://motsextiofemkilo.blogg.se/
Postat av: Lina

Berätta gärna om Pofiber, vad är det och vart kan man köpa det?

2010-05-11 @ 21:02:43
URL: http://mybutterfly.blogg.se/

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback