Paprika med fräsch fyllning

Fylld paprika går att variera i en oändlighet. Beroende på fyllning och kvantitet och så vidare, så går det bra att använda både som förrätt, huvudrätt eller som ett tillbehör till något annat. Färsfylld paprik är en klassiker som jag tror de flesta känner till. Här tänkte jag ge ett exempel på en fylld paprika som passade utmärkt som tillbehör till t.ex. en kryddig korv.

Receptet är snabbt improviserat på egen hand lite efter vad som fanns hemma, så utvecklingspotentialen är stor! Jag har bara inte hunnit prova mig fram mer än såhär...

PAPRIKA MED FRÄSCH FYLLNING
(2 portioner, om det äts som tillbehör till något annat)

1 Paprika
Ca. 70-100 gram Philadelphiaost
½-1 dl Krossade tomater
Ca. 1 fjärdedels Gul lök
Peppar
Salt
Ev. Oregano, Chili eller annan krydda

Sätt igång ugnen på 225 grader.
Finhacka löken, lägg i en skål. Blanda ner philadelphian och de krossade tomaterna, rör ihop. Krydda med salt och rikligt med peppar. Smaksätt ev. även med chili eller oregano, eller annan önskad krydda.

Dela paprikan på mitten, gröp ur innanmätet och kärnorna samt skär av den gröna skälken på en halvan så att paprikan kan stå upp. Fyll sedan paprika halvorna med röran.
Låt sedan tillagas i ugnen i cirka 20-25 minuter.


Servera som tillbehör till t.ex. kryddig korv, kyckling, en bit kött.

(Jag smaksatte enbart med salt & peppar, och det fungerade bra till min kryddiga korv. Jag tror dock att paprikan som tillbehör i sig kan bli mer smakrik och spännande om man smaksätter med något mer. Oregano eller chili är två av mina idéer som jag kommer att testa i framtiden.)


BETYG: 5/7
(Betyg baserat på att det serveras med något som passar till!)

Kommentarer
Postat av: Smala Jessica

Tycker det låter gott, och det bästa är ju att man kan variera innehållet i paprikan massa, ska provas!



Peppkram

2010-05-06 @ 08:33:06
URL: http://smalajessica.wordpress.com

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback