Snabbglass á la lchf

De gånger jag har gjort detta så har jag på eget initiativ höftat ganska så rejält vad gäller mängd av de olika ingredienserna. Jag har varierat från att ha bara grädde, till att blanda ut med turkisk yoghurt. Jag har även varierat mellan att lägga i bären hela med att mixa in bären i smeten. Inte en enda gång har jag blivit besviken, så det fungerar alldeles utmärkt att testa sig fram. För att ge er läsare något mer konkret att gå på så har jag dock valt att publicera de proportioner som DENNA bloggare har skrivit ned.

SNABBGLASS Á LA LCHF
(Antal portioner helt beroende på hur mycket man vill mumsa i sig!)

2 dl Vispgrädde
1 tsk Äkta vaniljpulver
1 dl Turkisk yoghurt
1 dl Bär (T.ex. hallon, jordbubbar) (Jag tror jag brukar ta något mindre, jag brukar bara slänga i några enstaka bär)

Vispa upp grädden med vaniljpulvret. Blanda sedan i yoghurten och bären, rör runt ordentligt. Om du vill kan du kör en stund med stavmixern för att få bärsmak på hela alltet. Alternativet är att låta bären ligga hela i.

Ställ sedan in det hela i frysen i cirka en kvart. Ta ut och rör om för att sedan låta det stå i frysen i ytterliggare cirka 20 minuter.

Tips för den otålige! Om man vill ha ännu mer "snabblagad" glass så kan man minska mängden grädde/yoghurt och öka mängden frusna bär. Mixar du en lite större mängd frusna bär med övriga ingredienser så blir det nämligen lite frusen och glassliknande konsistens direkt.



BETYG: 5/7
Bilder från olika tillfällen, med olika proportioner!

Kommentarer
Postat av: Nathalie

Gud vad gott, detta ska jag prova! :)

2010-05-12 @ 09:26:28
URL: http://blodsvettochtarar.blogg.se/

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback