Måttliga mängder

Efter fredagskvällen så insåg jag än en gång vad jag har svårt för - att hålla mig till måttliga mängder.

Jag trivs väldigt bra med hur jag äter nu och jag tycker att jag håller mig bra till att äta mat med lågt kolhydratinnehåll och enligt min uppfattning så är det ganska få och små sidosteg jag har gjort under den här perioden. Framför allt är jag nöjd med att mina små utsvävningar inte är några impulsiva handlingar, utan att jag gör ett aktivt val att ibland äta något som inte ingår i min vanliga kost, utan är något lite extra.

I fredags gjorde jag ett sådant aktivt val. Jag skulle ha en kompis över på middag och filmkväll och planerade att bjuda på en god middag och sedan efterrätt/snacks till filmen. Istället för att köpa en stor godispåse eller chips, så valde jag dock att köpa grönsaker, dipp (färdiggjord, så utöver det vanliga), cashewnötter (okej i småmängder, men ändå högt kolhydratinnehåll), mörk choklad (okej i små mängder, men det var det första godiset jag åt sedan jag började med lågkolhydratkost). När jag gjorde dessa valen i affären så kändes det jättebra och jag kände att om jag äter litegrann av detta, så får jag något extra gott samtidigt som det inte behöver ge en känsla av uppblåsthet och plus på vågen.

Nu kommer vi dock till saken och det är den där detaljen att "äta litegrann av.."!
Att äta i måttliga mängder är något jag har svårt för, vilket jag bevisade för mig själv än en gång i fredags.
Istället för att äta någon ruta choklad så åt jag ett flertal rutor choklad, istället för att äta sparsamt av dippen så åt jag till vi hade tagit slut på den.

I framtiden vill jag kunna äta lite av varje, vid enstaka tillfällen och i lagom små mängder. För att klara av det måste jag dock att lära mig att faktiskt hålla mig till små mängder också. Det är något jag verkligen vill jobba med! Hur jag rent praktiskt skall kunna jobba med det och förbättra mig vet jag dock inte än.

Känner du igen dig?
Och har du några förslag på hur man kan jobba med det?

Kommentarer
Postat av: Beatrice Jakobsson [foto]

sv. bra, då är jag inte ensam :)!

2010-02-28 @ 17:16:05
URL: http://beattriicee.blogg.se/
Postat av: EMSY

Okje okej inressanta svar:D vad har du för idg ådÅ?

2010-02-28 @ 17:18:23
URL: http://whatabeautifulworld.blogg.se/
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

jag känner verkligen igen mig i det du skriver...har samma problem.

2010-02-28 @ 17:41:15
URL: http://pyttis.blogg.se/

Lämna gärna ett avtryck!
♥ Det är helt okej att använda kommentarsfältet som ett forum.
♥ Här är alla känslor tillåtna, positiva som negativa.
♥ Dela med dig av dina glädje när du är glad och låt andra dela med sig av sin till dig när du är mindre glad och behöver peppning!
♥ Jag besvarar din kommentar så fort jag kan.

Vad kallar du dig?
Spara dina uppgifter?

Mail? (bara jag som ser den)

Vart kan jag besöka dig?

Ordet är ditt!

Trackback